Short tail en long tail zoekwoorden

Short tail en long tail keywoorden

In de voorgaande artikelen is er gesproken over het vinden van de juiste keywords en is er uitgelegd hoe je deze keywords het beste kunt verwerken op de website. Dit artikel is dan ook een toevoeging op het artikel: zoekwoorden analyse. Een belangrijke toevoeging wel te verstaan. Wat het nut van long tail zoekwoorden zijn lees je hier.

Long tail zoekwoorden

Ga het maar eens bij jezelf na: wanneer je echt iets nodig hebt en het opzoekt op Google, gebruik je dan één zoekwoord of meerdere? Het overgrote deel van Google gebruikers gebruikt namelijk meer dan 4 zoekwoorden. Dit zijn de zogenaamde longtail zoekwoorden. Ze zijn specifieker dan de short tail zoekwoorden die 3 of minder keywords bevatten en vallen hierdoor ook eerder in een bepaalde niche. En dit is nu juist zo behulpzaam voor online ondernemers. Om precies te zijn bestaat 70% van alle zoekopdrachten uit long tail zoekwoorden en de overige 30% uit de hoog beconcurreerde short tail. Hoewel op long tail zoekwoorden een stuk minder maandelijkse zoekopdrachten aanwezig zijn dan bij short tail zoekwoorden, brengt het gebruik van long tail keywords veel voordelen met zich mee.

long tail zoekwoorden

Hoe stel je long tail zoekwoorden op?

Ten eerste is het altijd belangrijk om met je gezonde verstand na te denken. Heb je een productpagina die gaat over een zwarte Playstation 4 controller, zorg dan dat je specifieke eigenschappen van die controller terug laat komen in het zoekwoord. Dus focus je bijvoorbeeld op ‘ps4 controller dualshock’ in plaats van ‘playstation controller’. Hierdoor trek je bezoekers aan die specifiek op zoek zijn naar een controller voor de playstation 4 met dualshock functie en niet een Playstation 3 controller.

longtail zoekwoorden ps4 controller

longtail ps4 controllerVerder kun je in Google Analytics zien via welk keyword je huidige bezoekers binnenkomen. Op deze manier kun je ideeën opdoen en combinaties van keywords maken. Belangrijk is om je altijd te verplaatsen in de gedachten van de klant.

Voordelen van long tail zoekwoorden

kwaliteit van bezoekers

Ten eerste levert het gebruik van longtail zoekwoorden een veel betere kwaliteit van bezoekers op. Omdat het zoekwoord veel specifieker is, zullen mensen eerder iets vinden wat ze zochten en ook geneigd zijn om langer op de website rond te neuzen, meer pagina te bekijken en zullen minder snel je website verlaten. Dit betekent ook dat er een grotere kans is op terugkerende klanten, omdat zij nu eenmaal meer betrokken zijn.

hogere conversieratio

Omdat de bezoekers die via long tail keywords binnenkomen op jou website heel gericht zoeken, kun je ervan uitgaan dat zij al weten wat ze willen hebben. Ze zitten dus, gekeken naar het koopbeslissingsproces, in de laatste fase. Wanneer ze hebben gezocht naar ‘ps4 controller dualshock’ en ze vinden precies de controller die ze nodig hebben, is de kans groter dat er een conversie plaatsvindt.

lagere concurrentie

De concurrentie bij long tail keywords ligt lager dan bij short tail keywords, omdat de zoekwoorden in een niche horen. Hierdoor kan er ook veel voordeliger op worden geadverteerd via Adwords en zal de CPC veel lager uitvallen dan bij een veel gezocht keyword.

vindbaarheid van pagina

Doordat je via long tail zoekwoorden beter in de zoekmachine van Google scoort, zul je indirect ook beter scoren op zoektermen die uit één zoekwoord bestaan. Dit komt omdat je website als autoriteit beter scoort en hierdoor scoor je ook beter o de korte keywords.

http://www.queromedia.be/big-content-small-fish/seo/seo-optimalisatie-het-belang-van-long-tail-keywords-25543/

http://www.seozwolle.nl/long-tail-zoekwoorden-achterhaal-je-zo.html

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s