De zoekwoorden analyse

zoekwoorden analyse

Erg belangrijk bij het vindbaar maken van jouw webpagina’s is het gebruik van zoekwoorden (oftewel keywords). Deze keywords vind je via een goede zoekwoorden analyse Maar wat zijn keywords precies, hoe weet je welke voor jou van toepassing zijn en hoe pas je keywords in de praktijk toe op je website? Je leest dit alles in dit artikel.

Wat zijn keywords?

Een keyword is heel simpel gezegd een zoekwoord dat mensen intypen in Google, om uiteindelijk hun doel te bereiken. Dit doel kan heel veel zijn: informatie zoeken, producten vergelijken, het doen van een aankoop of het plaatsen van een recensie (zie koopbeslissingsproces). Belangrijk voor de online marketeer is om rekening te houden in welke fase van dit koopbeslissingsproces de potentiële klant zit. Wanneer je een informatieve website hebt over pizza’s wil je misschien wel gevonden worden op ‘pizza’s maken’ en ‘hoe maak ik mijn eigen pizza’. Maar wanneer je Domino’s bent zul je eerder gevonden willen worden op keywords als ‘pizza afhalen’ of ‘pizza online bestellen‘.

Google Adwords – Zoekwoordplanner

Om ideeën op te doen voor nieuwe zoekwoorden kun je het hulpprogramma van Google Adwords gebruiken, de zoekwoordplanner. Via deze tool kun je, naast het opdoen van nieuwe ideeën, ook vinden wat het maandelijkse zoekvolume is binnen een bepaalde regio en ondervinden welke concurrentie er met het zoekwoord gemoeid is. Een goede zoekwoorden analyse begin je dus met dit hulpmiddel. Hoe lager de concurrentie op een zoekwoord en hoe groter het maandelijks aantal zoekopdrachten, des te beter is het keyword. Dit keyword moet natuurlijk wel passen bij jouw beoogde doel.

zoekwoorden voorbeeld

In dit bovenstaande voorbeeld zou ik bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van de keywords SEO tips en SEO keywords, omdat deze een relatief hoge maandelijkse zoekopdracht hebben en de concurrentie laag is. Wil ik gaan concurreren op SEO advies en zoekwoorden optimalisatie zal ik deze strijd verliezen van grotere online marketingbureau’s.

Gebruik van keywords

Wanneer je een keyword analyse gemaakt hebt en je weet welke keywords je wilt gebruiken, moet je ze gaan verwerken in de tekst. Let er op dat je voor elke pagina andere keywords gebruikten onderscheid maakt tussen je belangrijkste keyword en je secundaire keywords. De totale keyword density (aantal keywords in vergelijking met totale tekst) moet liggen rond de 2%-3%. Maak hiernaast ook gebruik van synoniemen, verkleinwoorden en aanverwante termen bij het toevoegen van keywords.

Om belangrijke keywords nog meer eruit te laten springen kun je ze vetgedrukt maken. Google weet hierdoor dat dat specifieke woord belangrijker is dan de rest. Ook de positie van het keyword doet ertoe. Staat het keyword helemaal voorin de zin? Dan zal dit keyword zwaarder tellen en als belangrijk worden gezien. Dit geldt ook voor keywords in de URL, title tags en headings.

In de praktijk

Een veelgemaakte fout door mensen is het over-optimalizeren van de tekst. Dit betekent dat mensen zich niet houden aan de keyword density van 2%-3% maar keywords gaan ‘spammen’ en kromme Nederlandse zinnen gaan maken. Denk bij het schrijven altijd aan de kwaliteit van je content, zorg dat het lekker leesbaar blijft en het belangrijkste: schrijf voor je bezoeker en niet voor Google. 

http://blog.greatcontent.nl/2014/04/keywords-in-goede-webteksten/#.U5dGDfl_t8G

http://www.copydogs.nl/5-veel-gemaakte-fouten-bij-het-schrijven-van-seo-teksten/

 

 

One thought on “De zoekwoorden analyse

  1. Pingback: Short tail en long tail zoekwoorden | De online marketing blog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s