SEO Optimalisatie door titels en omschrijving

What-Are-Meta-Tags

Wanneer je jouw tekst volledig SEO geoptimaliseerd wil hebben is het belangrijk om rekening te houden met de volgende drie aspecten: title tags, meta description en headings. Deze drie zorgen voor een hogere positie in Google en een duidelijkere communicatie naar de potentiële bezoeker.

Title tags

De meest bekende en gelijk belangrijkste is de title tag. Deze title tag komt terug in de titel van het zoekresultaat in Google en wordt tevens bovenin de browser getoond (tabblad button). Het is belangrijk om de title tag pakkend neer te zetten zodat de Attention van AIDA geactiveerd wordt. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat het belangrijkste keyword hier terug komt. Hieronder is zo’n pakkende SEO title tag als voorbeeld gegeven.

title tag chicago

De title tag is zelf aan te passen en ziet er in de broncode als volgt uit: <title>Wervende zin met het zoekwoord</title>. Omdat je deze title tags zelf kunt aanpassen, is het handig om in de gaten te houden hoe lang deze titel mag zijn. In maart van 2014 heeft Google namelijk haar zoekresultatenpagina aangepast en dit betekent dat de title tag tussen de 49 en 55 karakters moet zitten. Doe je dit niet dan krijg je een door drie puntjes afgekapte titel te zien of Google kiest zelf een stuk tekst uit.

Meta description

De meta description is een toevoeging van de title tag en bevindt zich in de omschrijving van het zoekresultaat. Deze omschrijving is twee regels lang en telt, net als de title tag, een maximaal aantal pixels. Dit betekent dat de ‘M’ zwaarder weegt dan bijvoorbeeld de ‘i’. Wanneer er 156 tekens aan worden gehouden zit je meestal goed.

De broncode van de meta description ziet er als volgt uit: <meta name=’description’ content=’Op zoek naar een vliegticket naar Chicago? Vind nu uw vliegtickets naar de ‘windy city’ op Vliegtickets.nl en ervaar de stad van de blues en Al Capone.’/>. 

meta descr chicago

Let erop dat deze tekst niet terugkomt op de webpagina, maar alleen in de omschrijving op Google. Ook telt deze meta description niet mee in de waardering van Google. Wel is het belangrijk om deze tekst pakkend te maken en een duidelijke Call to Action neer te zetten zodat de klant op jou klikt in plaats van de concurrent.

Headings

Ten slotte zijn er de headings, die niet voorkomen in de zoekresultaten van Google maar wel belangrijk zijn voor een geoptimaliseerde website en structuur. Een heading is eigenlijk niets meer dan een kopje en kan makkelijk toe worden gevoegd door de code <h1>tekst hier</h1>. Houdt er rekening mee dat je het belangrijkste keyword vooraan in de heading zet zodat Google weet waar jouw pagina over gaat en dus hoger in de rankings zet.

Naast de H1, die maar één keer gebruikt kan worden als hoofdkopje, wordt er in de praktijk ook gebruik gemaakt van H2 en H3. Dit zijn de subkopjes en hier komen de wat minder belangrijke keywords in voor.

Wil je nog verder gaan? Kijk dan ook naar de metatag ‘robots’, anchor text en alt text voor het volledig SEO optimaliseren van de betreffende website.

P.S. LET OP! meta keywords zijn niet van toepassing bij het beter gevonden worden in Google. Besteed hier dus geen aandacht aan. De meta keywords zien er in de broncode als volgt uit:  <Meta name=”Keywords” content=”woord, nog een woord, andere woorden” />

http://www.interpedia.nl/seo/meta-tags/title-tag

http://www.interpedia.nl/seo/meta-tags/de-meta-description

http://www.karelgeenen.nl/termen/h1-tag/

 

2 thoughts on “SEO Optimalisatie door titels en omschrijving

  1. Pingback: De zoekwoorden analyse | De online marketing blog

  2. Pingback: SEO optimalisatie: Alt tags | De online marketing blog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s