Zakelijk gebruik | Spotify

Spotify logoHet kopen van een CDtje in de winkel is allang uit de mode. Om deze reden zijn er diensten ontstaan als Spotify en iTunes, die het mogelijk maken om al dan niet gratis online muziek te streamen. Sinds 2010 is Spotify in Nederland beschikbaar en heeft momenteel wereldwijd 40 miljoen gebruikers en 10 miljoen abonnees in 56 landen. Meer over deze social dienst en mogelijkheden om te adverteren worden hierin besproken.

Social ?

Je zou misschien denken: wat maakt Spotify zo social? Is het niet gewoon een online dienst? Het antwoord hier op is nee! Het is namelijk een interactieve dienst die de gebruiker in staat stelt om muziek te delen en te volgen. Zo geeft Spotify de mogelijkheid om vrienden of bepaalde artiesten te volgen via een Follow button. Door op deze button te klikken krijgt de gebruiker dagelijks updates te zien van de mensen die hij volgt en kan hij op die manier zijn eigen muziek uitbreiden. Naast het volgen van gebruikers of artiesten is het mogelijk om beluisterde muziek te delen op Facebook, Twitter of een eigen blog en kan de gebruiker een specifiek nummer aanbevelen door middel van een bericht te versturen op Spotify. Door muziek te delen en volgen onderscheidt Spotify zich van de ouderwetse media players en past het element social perfect toe.

Spotify social media

Het concept

Het business model van Spotify is gebaseerd op een freemium concept. Dit betekent dat het gebruiken van de dienst gratis is maar beperkingen met zich meebrengt. Met een gratis abonnement is de gebruiker in staat om muziek te luisteren op zowel de computer als een tablet of smartphone. Nadelen aan deze gratis versie is de aanwezigheid van reclameonderbrekingen na een aantal nummers te hebben afgespeeld. Hiernaast kan de gebruiker wel via een telefoon muziek luisteren, maar dan alleen in shuffle mode en wanneer hij internet heeft.

Met een upgrade naar Spotify Premium betaalt de gebruiker een bedrag van €9,99 per maand. Hiervoor krijgt hij terug: betere geluidskwaliteit, geen reclameonderbrekingen én de mogelijkheid om offline muziek te luisteren op mobiel of tablet zonder verplichte shuffle mode.Freemium concept Spotify

Adverteren op Spotify

Wanneer je je als organisatie of merk wil richten op een doelgroep die innovatief is en gezien wordt als early adaptors van de nieuwste technologie,  ben je bij Spotify op het juiste adres. Spotify heeft veel verschillende manieren om te adverteren en is vooral goed te gebruiken om de positionering en branding van je merk te versterken. De targetting van je advertentie kan op basis van demografische kenmerken, muziekgenre of op locatie.

Audioadvertenties

Het unieke aan adverteren op Spotify is dat de adverteerder de mogelijkheid heeft om gebruik te maken van een audioadvertentie in combinatie met display advertisement. Een audioadvertentie op Spotify wordt tussen nummers door gespeeld en duren 30 seconden. Naast het audiobericht, worden ook klikbare banners getoond. Een mogelijk nadeel hiervan is de irritatiefactor van de gebruiker, het audiobericht speelt zich namelijk af na een aantal nummers en kan niet worden doorgeklikt.

Beeldschermadvertenties

Deze advertentiemogelijkheid houdt in dat er gebruik wordt gemaakt van display advertisement. Wanneer de gebruiker actief is zal er gebruik worden gemaakt van leaderboards of skyscrapers displays gedurende 30 seconden. Gebruikers kunnen op deze advertenties klikken en door worden gestuurd naar de desbetreffende website.

Display advertentie Spotify

Billboardadvertenties

Samen met de homepage takeovers en lightboxes is de billboardadvertentie een erg visueel ingestelde advertentie. De advertentie toont zich in het midden van de Spotify interface en wordt ingezet wanneer de gebruiker langer dan 5 minuten inactief is. Wanneer er weer actief gebruik wordt gemaakt van Spotify zal de advertentie veranderen in een skyscraper of leaderboard.Billboard advertentie Spotify

Homepage takeovers

De homepage takeover is de meest dominante en visueel ingestelde advertentie op Spotify en wordt getoond wanneer Spotify wordt opgestart. Deze advertentie is een combinatie van een achtergrond afbeelding en een interactief gedeelte dat de homepage van Spotify overneemt. Dit is de ideale optie om te kiezen wanneer je voor volledige brand awareness wil gaan en in het hoofd van de doelgroep wil komen.

Homepage takeover Spotify

Op zoek naar een andere advertentiemogelijkheid op Spotify? Op de website van Spotify staan er nog drie, namelijk: branded afspeellijsten, lightboxes en adverteerderspagina’s.

http://www.dutchcowboys.nl/online/29953

http://www.dutchcowboys.nl/Entertainment/31720

http://www.nutech.nl/internet/3678195/onbegrensd-waarom-spotify-luisterlimiet-heeft-opgeheven.html

https://www.spotify.com/nl/about-us/advertisers/ad-specs/summary/

http://www.pauwr.nl/social/spotify-adverteren/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s