Fingerspitz University

Op woensdag 14 mei was ik één van de gelukkigen om een drietal presentaties te volgen bij online marketingbureau Fingerspitz te Breda. De presentaties die werden gegeven gingen over: SEO/SEA, Facebook marketing en conversie optimalisatie en werden gegeven door online marketeers Koen Joosen, Nikita Zijlstra en Tim van IJsendoorn.

1538658_657178301002487_2349265939622149573_n

Over Fingerspitz

Fingerspitz is een online marketingbureau dat onderdeel uit maakt van E-sites. Het bureau heeft al ruim 14 jaar kennis en ervaring met het bieden van internetoplossingen zoals online adverteren (Adwords), zoekmachine- en conversie optimalisatie en social media en heeft momenteel 10 professionals in dienst. Het is een jong en verfrissend bedrijf dat, naar mijn mening, erg spontaan overkomt op de buitenwereld.

fingerspitzz

SEO/SEA – Koen Joosen

Bij de presentatie van Koen werd duidelijk welke aspecten er bij Search Engine Marketing komen kijken en hoe dit toegepast kan worden in de praktijk. Allereerst is het belangrijk om te kijken in welke fase van het koopproces de klant zit. Is hij zich aan het oriënteren, of weet hij al precies wat hij wilt kopen? Een klant die zich wil oriënteren zal in Google zoeken op bijvoorbeeld ‘volkswagen’ of ‘auto met 14% bijtelling’, terwijl een klant met koopintentie eerder zal zoeken op een specifieker zoekwoord als ‘volkswagen polo blue motion kopen’. Het zit hem hier in het laatste woordje: kopen. Met dit keyword weet je dat de klant eigenlijk al heeft besloten om een auto aan te schaffen.

Wanneer je dit weet kun je door middel van een goede zoekwoorden analyse een campagne opzetten in Adwords. Dit heeft als voordeel dat je betaalt per klik en dus heel goed kunt zien wat je terug krijgt van je investering (ROI), hiernaast trekt het direct meer bezoekers naar je site. Waar je zal komen te staan in Google hangt af van je kwaliteitsscore (klikratio, relevantie, historie)  en natuurlijk het geboden bedrag. Wanneer je Adwords gaat gebruiken, is het belangrijk dat je heel specifiek zoekwoorden inzet en zoveel mogelijk advertenties aanmaakt. Zorg er hiernaast ook voor dat je target specifiek is, zo kun je je advertenties richten op een gebied of bepaalde interesses.

Naast de betaalde variant van search marketing is er ook een gratis variant: SEO. Search Engine Advertising bestaat uit vier belangrijke aspecten, namelijk: content, techniek, autoriteit en populariteit. Optimaliseer je title tags, meta descreption, headings en opmaak van je website om hoger in Google te komen. Zorg voor linkbuilding en maak een Google+ account aan. Belangrijk bij het optimaliseren van je website is dat je de kwaliteit nooit uit het oog verliest, zorg dat je niet verdwaalt in je website omdat je alleen focus legt op optimalisatie. Probeer een balans te vinden tussen de usability en SEO.

gk96

Facebook als marketingmiddel – Nikita Zijlstra

Hoe kun je Facebook succesvol inzetten als marketingmiddel? Deze vraag beantwoordde Nikita Zijlstra in haar presentatie over Facebook marketing. Belangrijke factoren om een Facebook pagina aan te maken zijn het verhogen van de naamsbekendheid, website traffic en SEO verhogen en interactie met de klant verbeteren. Hiernaast kun je het ook gebruiken om sales te genereren.

Het is essentieel  om vooraf een doelstelling te bedenken, wat wil jij met Facebook? Nadat je antwoord hebt op deze vraag, kun je een doelgerichte contentplanning maken waarbij je een lijstje maakt met standaard berichten en wist-je-datjes. Deze berichten kun je vervolgens op elk gewenst moment plaatsen. Denk na over belangrijke dagen zoals feestdagen en haak hier ook op in, bedenk ook dat je ruimte over houdt in je posts zodat je in kunt haken op actualiteit.

Na de contentplanning zorg je voor een structurele planning waarmee je een online netwerk kunt opbouwen. Denk na over vragen die gesteld kunnen worden door je volgers, hoe je hierop reageert en binnen welk tijdsbestek je acht te reageren. Zorg dat je goed voorbereid Facebook-land ingaat en denk na over een uniek concept!

Wanneer jouw Facebook pagina dan eindelijk live is, houd dan de relatie met je volgers in stand. Zorg voor voldoende interactie door het regelmatig plaatsen van relevante content, reageer zo snel mogelijk en zorg ervoor dat je origineel te werk gaat.

Is jouw Facebook strategie al sterk en staat de pagina als een huis? Dan kan je gaan denken om andere mogelijkheden toe te passen. Zo kun je gebruik maken van inchecken & aanbevelingen (recensies met een 5-sterren systeem), Facebook aanbiedingen plaatsen en advertenties te posten. Ideaal hierbij is het vermogen om precies te targetten op leeftijd, geslacht en interesses. Denk hiernaast ook aan het ontwikkelen van een app en het opnieuw benaderen van je websitebezoekers op Facebook (retargeting).

Facebook_like_duim

 Conversie optimalisatie – Tim van IJsendoorn

Als laatste presentatie van de avond was Tim van IJsendoorn aan de beurt, met een interessant verhaal over conversie optimalisatie. Er werd afgetrapt met een paar A/B testjes en er werd laten zien welke website beter geoptimaliseerd waren op het gebied van conversie. Hierbij kwamen aandachtspunten als tekstgebruik, context en een duidelijke call to action naar voren. Hiernaast kwam ook de bekende 6 beïnvloedingswapens van Cialdini  langs en werd er uitgelegd hoe je dit kunt toepassen om je klanten onbewust te beïnvloeden. Als volgt werden er relevante tools getoond die kunnen helpen om de conversie te verhogen, denk hierbij aan tools als ClickTale en Coosto.

Hoe kleine dingetjes zoals een kleur of positie van een button kunnen leiden tot hogere conversie, werd duidelijk met een A/B test van een Facebook App. Hierbij werd eerst gebruikt gemaakt van een blauwe CTA (call to action) button waarop geklikt kon worden om te starten met een quiz. Omdat de buttons er niet echt uit sprongen, werd besloten om de buttons rood-oranje te maken. Wat bleek: een verhoging van de CTA met 69%! Een soortgelijke test werd gedaan met de positie van een contactformulier. Hierbij werd de mogelijkheid tot het maken van een afspraak niet onder de banner, maar erboven gezet. Een conversieverhoging van 32% was het resultaat.

Ten slotte werd er een blik op de toekomst gegooid. Verdere personalisatie en real-time targeting is waar we volgens Tim naar toe gaan. Dit heeft te maken met de overvloed aan data en de mogelijkheid om persoonlijke gegevens te verwerken in bijvoorbeeld banners. Wanneer je wie je klant is kun je namelijk gerichter adverteren, wat weer leidt tot hogere conversie. Denk hierbij aan een liquid design: verschillende banners voor verschillende personen.liquid

Voor meer informatie over bovenstaande onderwerpen en Fingerspitz zelf, bezoek de website: www.fingerspitz.nl.

 Impressiefoto’s

10153705_665082113545439_3707990771178591443_n 10250195_665082030212114_2401966563376311868_n 10264420_665082126878771_4751659851515481862_n 10294327_665081963545454_6204859744234540485_n

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s