IMU – Online internet machine

Op dinsdag 13 mei 2014 volgde ik een webinar over het automatiseren van online marketingactiviteiten op je eigen website. Dit webinar werd gegeven door Tonny Loorbach van internetmarketinguniversiteit.nl.

imu

De webinar begon met drie onmisbare elementen voor een succesvolle website in 2014. Deze elementen zijn:

  1. (Gratis) bezoekers
  2. Constante resultaten
  3. De machine (de website moet automatisch zijn werk doen)

Verder werden er nog een aantal belangrijke SEO tips gegeven.

3 elementen

Gratis bezoekers

Voordat een conversie kan plaatsvinden, moeten er bezoekers naar je website worden getrokken. Dit kan betaald via Adwords waarbij je betaald per klik, maar het kan ook gratis door middel van een juiste SEO strategie. De voordelen ten opzichte van Adwords is dat het optimaliseren van je website gratis is en het gericht is op de langere termijn.

Richt je bij het gebruik van keywords op de massa en zorg dat deze via veel verschillende keywords naar je website komt. Dus niet 1,2 of 3 maar duizenden woorden. Denk hierbij aan welke woorden relevant zijn voor jouw doelgroep en waar mensen op zoeken. Een voorbeeld van de website van de IMU liet zien hoe mensen op duizenden long-tail zoekwoorden binnen kwamen. Er werden 27.888 zoekwoorden gebruik door 91.487 bezoekers.

Maak hiernaast gebruik van een spinnenweb. Dit zijn interne links die al je webpagina’s verbinden binnen je website. Dit moet automatisch gebeuren door middel van het instellen van specifieke woorden die direct linken naar een juiste pagina op je website.

SEO INU

Constante resultaten

Conversie

Vandaag de dag zijn er overal afleidingen te vinden op het internet. Van filmpjes kijken tot een statusupdate delen met vrienden, het zorgt allemaal voor het verleggen van de focus op iets anders. Dit kan er voor zorgen dat bezoekers op jouw website niet overgaan tot conversie. Zorg er daarom dus voor dat je conversiepagina’s geen afleidingen bieden. Elimineer op pagina’s waar je jouw verkoop, of andere conversie wil laten plaats vinden, alle afleidingen zoals social media knoppen en andere buttons. Zorg voor een schone, duidelijke lay-out met een duidelijke call to action (buttons).

E-mail marketing

E-mail marketing wordt onderschat. De meeste mensen zien e-mail marketing nog steeds als ouderwetse outbound marketing en spam, wat leidt tot irritatie. Volgens Tonny is dit totaal niet zo, sterker nog: de meeste omzet van zijn website (bijna 1 mln. in 2014) komt van e-mail marketing! De reden hiervoor is dat de meeste mensen uit je e-mail database al geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst en dus makkelijker te bereiken te zijn. Dit werd nog eens duidelijk wanneer er werd bekeken hoeveel van de 200 live bezoekers van de webinar van e-mail marketing afkwam. Dit percentage was verrassend hoog: 95%.

De machine

Tonny Loorbach zweert bij het principe van DRY. Dit betekent letterlijk Dont Reapeat Yourself. Zorg ervoor dat dingen die je constant opnieuw moet doen automatiseert.

Hiernaast is het belangrijk dat bezoekers zelf hun weg kunnen vinden op de betreffende website. Denk hierbij aan het verkopen van een cursus. Op de site van IMU zijn bezoekers in staat om zelfstandig een aankoop te doen van een cursus via iDeal en kunnen deze na aankoop direct openen.

DRYTot slot een aantal gouden SEO tips voor de internet ondernemer:

  • Zorg ervoor dat je rich snippets gebruikt, dit is een afbeelding of video in het zoekresultaat. Het kan ook een beoordeling middels het sterrensysteem bevatten en recensies tonen.
  • Maak je website mobile responsive, dit is zeer belangrijk wanneer je nadenkt over het toenemende gebruik van mobiele devices zoals smartphones en tablets.
  • Zorg dat je website snel is met laden (vergroot usability)

nfs

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s