Zakelijk gebruik | Tumblr.

Tumblr logo

Het in 2013 door Yahoo overgenomen Tumblr. is een social platform die de gebruiker de mogelijkheid geeft om blogs, op meestal visuele wijze, te posten. Het delen van foto’s, video’s en links behoort allemaal tot de mogelijkheid. Ook wordt er veel gebruik gemaakt van het zogenaamde rebloggen, het bewerken en delen andermans posts. Maar wie gebruikt het in Nederland? En kan Tumblr zakelijk ingezet worden?

Het concept

Met zo’n 43 miljoen actieve gebruikers wereldwijd en 18 miljard pageviews per maand is Tumblr een flinke jongen. Het idee is simpel: gebruikers delen content door middel van een eigen blog en kunnen interactief deelnemen door andere content te delen. Dit delen van geplaatste content, oftewel rebloggen, is voor bedrijven zeer aantrekkelijk. Bestaande content wordt namelijk constant opnieuw geplaatst en 1/3 van alle reblogs vindt plaats na meer dan 30 dagen van de originele post. Dit betekent dus dat bedrijven goed moeten nadenken wat ze plaatsen (geen tijdgebonden nieuws, maar duurzame content!) en hoe ze dit doen (video/GIFS/afbeeldingen). Omdat de gebruikers van Tumblr een relatief hoge betrokkenheid hebben, kan een merk via dit mediakanaal perfect haar naamsbekendheid vergroten.Functies TumblrGoede voorbeelden

Een aantal best practices van bedrijven en merken op Tumblr zijn: Oreo, Coca-Cola en XBOX. Al deze merken passen een aantal belangrijke dingen goed toe op de betreffende pagina. Ten eerste voeren deze merken hun huisstijl door naar de Tumblr pagina. Dit versterkt de positionering van het bedrijf en tevens ook de brand recognition. Ten tweede linken deze merken door naar andere social media platformen zoals Twitter en Instagram. Dit zorgt voor een versterking van de onderlinge traffic. En last but not least: ze delen originele, zelf-gecreëerde en opvallende content dat vaak gedeeld wordt.  Oreo miniblog op Tumblr

Tumblr in Nederland

Het sociale platform Tumblr telde in 2013 tussen de 120.000 en 150.000 actieve Nederlandse gebruikers per dag en heeft momenteel ruim 1 miljoen maandelijkse bezoekers. Tumblr heeft, in vergelijking met Facebook en Twitter, een grote groep jonge gebruikers. Het aantal gebruikers dat tussen de leeftijd 15 en 34 zit legde beslag op zo’n 49% van het totaal in 2013. Dit is dus het ultieme platform om de jongere doelgroep aan te spreken en te zorgen dat deze groep je blijft onthouden.

Zakelijk gebruik

Hoewel het mogelijk is om op Tumblr te adverteren via aanbevolen blogs (Tumblr spotlight en -radar) of gebruik te maken van een sponsored post op het dashboard, wordt het niet erg gewaardeerd door de jongere doelgroep. Om de gebruiker naar jouw Tumblr pagina te laten komen, moet je de volgende dingen in ieder geval wel doen.

Delen van waardevolle content

Het heeft op Tumblr geen zin om tijdgebonden en saaie content te delen. De content die je als merk deelt moet visueel zijn, bewegen, kleurrijk zijn en van hoge kwaliteit. Zorg ervoor dat de content die je deelt past bij je doelgroep en dat deze content hun ook daadwerkelijk aanspreekt. Wanneer je in staat bent om dit te doen, zal de gebruiker zich ook gaan interesseren in jou en dit is wat je wilt. Zorg er hiernaast voor dat je gecreëerde content gedeeld wordt! Hiermee bereik je het grootste publiek.

Oreo op Tumblr

Slim taggen

Het toevoegen van tags is van groot belang, dit zijn namelijk de keywoorden van Tumblr. Alle geplaatste tags komen onder in de post te staan en zorgen ervoor dat gebruikers jouw blog kunnen vinden. Hashtags moeten relevant aan het onderwerp zijn en één post mag er tussen de 7 en 12 bevatten. Dit zorgt ervoor dat de tags niet als spam worden aangezien terwijl je wel genoeg bezoekers trekt.

Taggen op Tumblr

Volgen

Netwerken is erg belangrijk bij het gebruik maken van Tumblr. Het is een zeer sociale website met hoge betrokkenheid en spreekt het dus vanzelf dat ook merken betrokken moeten zijn met de doelgroep. Dit betekent dat je andere relevante blogs moet gaan volgen en interessante content van deze gebruikers moet gaan rebloggen. Door meer te content te delen zul je een groter publiek aanspreken, meer volgers krijgen en dus meer invloed hebben. Dit laatste is uiteindelijk waar je het voor doet: een goedlopende marketingstrategie op Tumblr!

Volgen en rebloggen op Tumblr

Actief blijven!

Waar volgers van een merk zullen ‘unfollowen’ wanneer er teveel op een dag gepost wordt, is dit bij Tumblr juist niet zo. Gekeken naar de grote merken op Tumblr posten de meeste zo’n 1 tot 5 keer per dag een afbeelding, video of iets anders. Zorg er dus voor dat je actief blijft en ga na wat de behoeftes zijn van jouw doelgroep.

Conclusie

Tumblr is het perfecte platform om te interactief bezig te zijn met een jongere doelgroep (15-34). Met een gebruikersaantal tussen de 120.000 en 150.000 dagelijks actieve gebruikers kun je je brand recognisition sterk verbeteren. Dit doe je door waardevolle content te publiceren en door (inter)actief aanwezig te zijn op het platform.

http://www.frankwatching.com/archive/2013/09/04/laat-tumblr-niet-links-liggen-aan-de-slag-met-tien-tips/

http://www.comscoredatamine.com/2013/06/who-uses-social-networks-in-the-netherlands/?utm_source=feedburner&utm_medium=%24%7Bdatamine%7D&utm_campaign=Feed%3A+comscoredatagems+%28comScore+Data+Mine%29&utm_content=Google+Reader

http://www.inc.com/jeff-haden/how-to-use-tumblr-for-marketing.html

http://www.pauwr.nl/social/tumblr-adverteren/

http://www.socialmediaexaminer.com/tumblr-for-business/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s