Zakelijk gebruik | Foursquare

Foursquare logoWeet je niet waar je wilt gaan eten vanavond en ben je op zoek naar reviews en beoordelingen van vrienden of andere mensen? Dan is Foursquare een app voor jou. Het social medium dat werkt met check-ins, likes, foto’s en reviews is de perfecte tool om te beslissen waar jij het beste je vrije tijd kan besteden. En dit geldt niet alleen voor restaurants; ook discotheken, bioscopen, winkels en zelfs musea zijn te vinden op Foursquare.

 Het concept

Foursquare heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een geschatte omzet van 21 miljoen dollar behaald en is volgens CEO Dennis Crowley flink aan het groeien. Het sociaal platform dat momenteel zo’n 45 miljoen gebruikers telt is gemaakt voor mobile devices, zoals een tablet of smartphone. Door de applicatie te downloaden (of de website te openen) op je mobiel of tablet kun je als gebruiker inchecken op bepaalde plaatsen en kun je aan je vrienden laten zien waar je je op dat moment begeeft. Ook geeft het platform je de mogelijkheid om locaties te beoordelen en om foto’s van die specifieke locatie te uploaden. Een andere toevoeging die Foursquare biedt is het behalen van badges. Deze verdien je door zoveel mogelijk op dezelfde plek in te checken, of op een bepaalde tijd of dag. Zie het dus als een reviewsite voor allerlei locaties, waarbij je als gebruiker interactief bezig bent en ook de activiteiten van je vrienden kunt zien.

Interface van Foursquare

 

 

 

 

 

 

 

Ontwikkeling concept

Ook het platform zelf maakt een ontwikkeling mee. De manier waarop het platform gebruikt kan worden verandert namelijk van het volgen van vrienden en het plaatsen van check-ins naar het verkrijgen van lokale informatie. Dankzij de informatie verkregen van GPS kan Foursquare je makkelijker helpen om bijvoorbeeld een goed café of restaurant te vinden op plaatsen waar je niet vaak komt. Dit gebeurt op basis van reviews en beoordelingen. Wanneer je bijvoorbeeld in Parijs bent en een goede broodjeszaak zoekt, kun je via Foursquare zoeken naar: Sandwiches, nearby. Via deze zoekopdracht weet je al dat je gaat smullen, nog voordat je binnen bent!

Een volgende stap die Foursquare wil maken is het geven van advies zonder dat je hiervoor de app hoeft te openen. Het uiteindelijke doel is om de gebruiker te adviseren op het moment dat deze ergens binnenwandelt. De vraag is natuurlijk nog of dit concept een uiteindelijk succes kan worden.

Ontwikkeling van Foursquare concept

Ontwikkeling in Nederland

In Nederland is Foursquare vergeleken met andere social platforms niet de grootste, maar is met 300.000 huidige gebruikers ook zeker niet de kleinste. Het afgelopen jaar (2013-2014) is de het platform gestegen met zo’n 100.000 gebruikers. Gekeken naar gebruikers die elke dag op Foursquare zitten, zien we dat dit gestegen is van 52.000 naar 78.000 dagelijkse gebruikers.

Zakelijk gebruik

Het zakelijk gebruiken van Foursquare is vooral handig voor kleinere lokale businesses. Denk hierbij aan bijvoorbeeld lokale broodjeszaken of cafés. De reden hiervoor is omdat het platform vooral gebruikt wordt wanneer mensen verder van huis zijn en de app dan niet zullen gebruiken om de dichtstbijzijnde McDonalds te vinden, maar eerder een gezellig lokaal restaurantje. De manier van adverteren op Foursquare is op basis van CPA (cost per action). Dit betekent in de praktijk dat je pas betaalt wanneer de gebruiker ook echt incheckt op een bepaalde plek. Je geeft als adverteerder dus pas geld uit wanneer de klant daadwerkelijk binnen is en klaar is om geld uit te geven! Een diepere insight volgt hieronder.

Adverteren op FoursquareHet zelf aanmaken van advertenties op Foursquare is nog niet heel lang beschikbaar, in juli van 2013 kwam de Beta versie uit en in oktober van dat jaar was de officiële start van het adverteren begonnen. De manier van adverteren is simpel en vergelijkbaar met Adwords: je bepaalt een budget, creëert een boodschap en je komt opvallend bovenaan in de zoekresultaten te staan. Hiernaast is er nog een mogelijkheid om te adverteren op de homepage van de Foursquare applicatie. Adverteren op Foursquare

Misschien zul je denken, waarom op Foursquare adverteren als het ook ergens anders kan (lees Google)? Hier zijn meerdere antwoorden op te geven. Ten eerste handelt het sociale platform haar adverteerders af op de CPA (cost per action) methode. Dit betekent specifiek dat de broodjeszaak op de hoek pas geld kwijt is wanneer iemand op Foursquare zijn advertentie ziet en naar daadwerkelijk naar binnenloopt, oftewel incheckt. Via GPS systemen is dit volledig herleidbaar. Een tweede voordeel van Foursquare is de flexibility. Waar andere vergelijkbare apps alleen promotieboodschappen als kortingen kunnen aanprijzen, biedt Foursquare de gelegenheid om te adverteren op andere dingen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld foto’s en reviews van andere users.

Hoewel adverteerders alleen betalen wanneer een klant letterlijk binnen is gehaald, zijn statistieken als totale views en clicks nog wel te zien. Volgens Product Manager meetbaarheid adverteren op foursquareNoah Weiss is adverteren op Foursquare zeer rendabel. Het gemiddelde CPA zou liggen rond de 1 en 2 dollar, terwijl de return of investment van één klant gemiddeld 5 tot 10 dollar is. De conversie rate, dus hoeveel mensen de advertentie gezien hebben en hoeveel mensen er daadwerkelijk naartoe gaan, ligt tussen en 1 en 4 procent.

Conclusie

Foursquare is het ideale platform om te adverteren voor kleinere, lokale ondernemers (denk aan cafétjes, restaurants). Dit heeft te maken met de flexibiliteit van adverteren en het adverteren op basis van locatie via GPS. Veel gebruikers zullen gericht zoeken in de omgeving waar zij zich bevinden en aan de hand van gevonden resultaten een actie ondernemen. Hierbij is er nog één belangrijk voordeel te noemen: afrekenen op basis van CPA.

http://techcrunch.com/2014/03/05/foursquare-revenues/

http://aboutfoursquare.com/foursquare-ads-go-self-serve-rolling-out-to-a-few-thousand-businesses-today/

http://techcrunch.com/2013/10/14/with-an-eye-to-more-revenue-foursquare-opens-its-ads-platform-to-all-small-businesses/

http://aboutfoursquare.com/the-future-of-foursquare-passive-recommendations/

http://en.wikipedia.org/wiki/Foursquare

http://business.foursquare.com/ads/

http://www.marketingfacts.nl/berichten/nationale-social-media-onderzoek-2014

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s