Ook Twitter is, net als FaceBook en Google+, een van de grotere spelers in social media land. Met een totaal aantal actieve gebruikers van ongeveer 241 miljoen en zo’n 400 miljoen tweets per dag is het een platform dat niet onderschat mag worden. Twitter’s grootste voordeel is dat het snel is (140 tekens maximaal per Tweet). Of Twitter zakelijk in te zetten is en welke ontwikkelingen het platform door maakt, is verder in dit artikel te lezen.
Ontwikkeling in Nederland
Over de ontwikkeling van Twitter kunnen meerdere dingen gezegd worden. Om te beginnen neemt het aantal gebruikers toe, wat positief is. Stond de teller van actieve gebruikers nog op 3,3 miljoen in 2013, staat het nu al op 3,5 miljoen gebruikers. Wat echter zorgelijk is, is dat de procentuele toename maar een schrale 5% is (vergeleken met 13% stijging van Facebook). Hiernaast neemt ook het dagelijkse gebruik af van 1,6 miljoen in 2013 naar 1,5 miljoen in 2014. Wat deze cijfers zeggen is dat er wel degelijk een toename plaatsvindt onder gebruikers, maar dat deze stijging steeds minder sterk is en hiernaast het dagelijks gebruik afneemt.
Een ander punt om aandacht aan te besteden is het gebruik onder jongeren. Hierbij ondervinden we nog een nadelig punt: het gebruik neemt namelijk af. Uit onderstaande tabel is te herleiden dat er een daling heeft plaatsgevonden van 4% onder jongeren tussen de 15 en 19 jaar. Hier tegenover staat wel een stijging bij de jong volwassenen (20-39) en volwassenen (40-64).
De belangrijkste redenen waarom jongeren afhaken op Twitter is omdat het ze te veel tijd kost (53%), het ze geen ontspanning biedt (42%), er te veel mensen op zitten waar ze niets mee hebben (23%), het te weinig oplevert (18%) en ze er zich niet thuis voelen (17%).
Zakelijke voordelen
- Snel en meetbaar
Een van de sterkste punten van Twitter is de snelheid van zenden en reageren. Anders dan bij Facebook zijn de berichten namelijk kort en krachtig. Hierdoor ben je als bedrijf of merk zeer in staat om snel te reageren. Naast het makkelijk zenden van korte berichten is het ook makkelijk om als bedrijf te zien wat er gezegd wordt over jouw bedrijf. Tools als Tweetstats en Klout helpen je om te zien met wie je het beste contact kan leggen en op welk moment van de dag. Deze tools geven een analyse van het huidige gebruik van je Twitter account en laten je zien hoe je deze activiteit kan optimaliseren.
- Dialoog aangaan met de klant
Door het gebruik van maximaal 140 tekens en hashtags is het bijzonder makkelijk om een gesprek aan te gaan met de klant. Hierbij is het belangrijk om niet alleen te ‘overtweeten’. Zorg ervoor dat je een echt gesprek aangaat met de klant door zelf te posten maar vooral door goed en juist te reageren op inkomende tweets. Door Twitter juiste te gebruiken versterk je de relatie met de klant. Hiernaast kun je klanten vragen om hun mening over jouw product of mee laten doen aan co-creatie. De mogelijkheden zijn oneindig.
- Meerdere manieren van adverteren op Twitter
Naast het hebben van een gratis corporate Twitter account en de bijbehorende voordelen zijn er ook nog verschillende mogelijkheden om te adverteren op Twitter, namelijk:
1. Promoted account:
Hierbij word je pagina met twee anderen uitgelicht onder het kopje ‘Wie te volgen’. Het doel van promoted accounts is om het aantal volgers van de pagina te vergroten. Je betaalt hier dan ook op basis van een CPF systeem (cost per follower). Dit betekent dat je pas een betaling doet aan Twitter nadat iemand jouw pagina is gaan volgen. Deze advertentie is zowel op de desktop als andere devices zoals de tablet en smartphone te bekijken.
Promoted tweets kun je eigenlijk vergelijken met de promoted posts van Facebook. Er worden hierbij de belangrijkste tweets van een bedrijf of merk uitgelicht onder de volgers en/of doelgroep. Doel hiervan is om het bereik en aantal interacties te verhogen. Je betaalt hier dan ook een zogenaamde CPE voor. CPE staat voor cost per engagement wat betekent dat je pas betaald wanneer er een interactie plaatsvindt (klikken, retweet, reactie, etc.). Ook deze vorm van adverteren is zowel op desktop als tablet en smartphone te bekijken.
3. Promoted trend:
Als laatste zijn er de promoted trends. Deze advertentie biedt de mogelijkheid om een zelfgeplaatste hashtag tot trending topic te maken in Nederland. Dit is gelijk ook de duurste optie, het kost namelijk niet minder dan €11.000 om trending topic voor één dag te zijn. Meer over adverteren op Twitter valt te lezen op EMERCE.
Conclusie
Hoewel het gebruik van Twitter on de Nederlandse jongeren daalt, is Twitter met zijn 3,5 miljoen gebruikers nog steeds een grote jongen op het gebied van social media in Nederland. Het is het perfecte platform om een gesprek aan te gaan met de klant. Hiernaast biedt het platform meerdere manieren om te adverteren. Dus ga er voor zitten, en pas Twitter toe!
http://www.marketingfacts.nl/berichten/nationale-social-media-onderzoek-2014?sqr=social%20media&
http://www.frankwatching.com/archive/2010/05/10/zakelijk-twitteren-klanten-vinden-boeien-en-binden/
http://todaymade.com/blog/the-top-free-tools-for-measuring-your-success-on-twitter/
http://www.emerce.nl/achtergrond/adverteren-twitter-mogelijkheden-targeting-resultaten