Zakelijk gebruik | Facebook

Logo FacebookWie vandaag de dag geen Facebook kent is of 65+ of leeft onder een steen. Het is namelijk hét meest gebruikte social media platform in zowel Nederland als de wereld. FaceBook telt zo’n 1,2(!) miljard wereldwijde gebruikers en heeft een groot deel van de communicatie- en technologiemarkt in handen. Multimiljardair Mark Zuckerberg kocht in april van 2012 Instagram voor één miljard dollar, februari van dit jaar Whatsapp voor 19 miljard dollar en de nieuwe virtual reality-bril Oculus Rift voor twee miljard.

Ontwikkeling in Nederland

Het lijkt bijna onmogelijk maar de groei van Facebook zet in 2014 nog steeds voort. Waren het in 2013 ‘maar’ 7,9 miljoen gebruikers, zijn dat er nu 8,9 miljoen. Een absolute stijging van 1 miljoen gebruikers oftewel 13% in één jaar! Ook het dagelijks gebruik onder de ‘Facebookers’ steeg flink. In 2013 stond de teller van het dagelijkse gebruik op 5 miljoen, tegenwoordig zijn maar liefst 6,1 miljoen Nederlanders die het social media platform dagelijks gebruiken.

Dagelijks gebruik van Facebook

Als er gekeken wordt naar het gebruik per leeftijdscategorie zijn het voornamelijk de jongeren (15-19) en jong volwassenen (20-39) die actief zijn op het platform. Deze twee groepen lieten dezelfde ontwikkeling zien als de hierboven getoonde stijging. In de leeftijdsgroep van 15 t/m 19 steeg het gebruik van Facebook namelijk met een totaal van 7%. Hiervan gaf 75% aan Facebook dagelijks te gebruiken, ten opzichte van 65% het jaar daarvoor. De leeftijdsgroep 20 t/m 39 jaar steeg met 12% vergeleken met het jaar 2013. Van deze leeftijdsgroep zei 87% Facebook dagelijks te gebruiken in het jaar 2014.

Dagelijkse gebruikers Facebook Nederland

Update: omdat de groep ‘ouderen’ relatief groter is dan de groep ‘jongeren’, heeft Facebook meer gebruikers van middelbare en oudere leeftijd dan jonge gebruikers. Gebruikers van 45 jaar en ouder namen in 2013 bijna 45% van het totaal in beslag. Dit is terug te vinden in deze grafiek.

Zakelijke voordelen

  • Bereik en meetbaarheid

Zoals al eerder gezegd heeft Facebook een enorm aantal gebruikers en is wereldwijd actief. Door een bedrijfspagina aan te maken en deze goed in te vullen kun je als be
drijf dus een enorme aanhang krijgen. Doordat de gebruiker en potentiële klant een pagina ‘liked’ krijgt hij automatisch geposte content op zijn tijdlijn te zien. Door bepaalde content een like te geven of te reageren krijgen ook vrienden van deze gebruiker de content te zien. Dit zorgt, mits goed gedaan, voor een kettingreacties aan likes en reacties. Om een voorbeeld te geven van de omvang van Facebookpagina’s heeftPlaystation wereldwijd 36 miljoen likes en heeft Nike al ruim 17 miljoen ‘duimpjes’ verzamelt.Playstation op FacebookNike op Facebook

Naast het bereik is ook de meetbaarheid een groot voordeel van Facebook. Zo kun je precies zien in welke leeftijdscategorie je aanhangers vallen, waar ze vandaan komen, hoe oud ze zijn en meer. Door deze informatie goed te analyseren kan ook bepaald worden welke content er wel en niet moet worden gedeeld.

Meetbaarheid van Facebook data

  • Interactie met de klant

Door middel van de juiste content in te zetten ben je in staat om een relatie met de klant aan te gaan. Dit betekent dus niet elke dag een nieuwe aanbieding plaatsen en alleen producten te verkopen, maar door content te plaatsen die de gebruiker wilt zien. Denk hierbij aan video’s, prijsvragen, en interessante gerelateerde artikelen. Laat discussies ontstaan en zorg dat je als bedrijf ook actief deelneemt in deze discussies. Vraag om ideeën hoe klanten denken dat het beter kan en reageer hierop. Deze acties zorgen ervoor dat je als bedrijf niet alleen overkomt als saai en formeel maar echt bezig bent met de behoeften van je klant. Dit resulteert weer in een positieve houding van de klant tegenover het betreffende bedrijf of merk.

  • Adverteren op Facebook

In de basis zijn er twee verschillende manieren om te adverteren op Facebook, namelijk de standaard advertenties en gesponsorde verslagen.Het verschil zit hem in degene die de advertentie inzet. Bij standaard advertenties wordt er als het ware een bericht in de newsfeed van de gebruiker gepusht, terwijl er bij een gesponsord verslag eerst een interactie moet plaatsvinden. Het voordeel van adverteren op Facebook is zoals ook eerder aangegeven het grote bereik voor relatief weinig geld en de meetbaarheid van je campagne.

Standaard advertenties zijn advertenties geplaatst door de marketeer van de betreffende pagina. De verschillende advertenties zijn:

  1. Standaard advertenties: komen rechts in het newsfeed, gebruikers kunnen klikken op de ‘vind ik leuk’ button en kunnen naar een externe pagina worden gestuurd.
  2. Promoted posts: licht een bepaalde geplaatste post van de desbetreffende pagina uit, mogelijkheid tot liken en verwijzing naar de pagina.
  3. Sponsered search: gesponsorde zoekterm in de zoekbalk van Facebook, zoek je bijvoorbeeld op Facebook vind je hieronder Microsoft.
  4. App downloads: verwijst je naar de Apple store of Google Play Store waar je de toegelichte app kan downloaden.

Standaard advertentie Facebook

Bij gesponsorde verslagen laat Facebook een interactie van de fan op Facebook zien aan vrienden van hem/haar. Hierbij valt te denken aan het liken van een pagina, reageren op een post en het inchecken op een plaats. Het voordeel hiervan is dat wanneer mensen zien dat vrienden bijvoorbeeld iets geliked hebben, zij eerder geneigd zullen zijn om de desbetreffende pagina te gaan onderzoeken. Gesponsorde verslagen komen dus niet vanuit de marketeer maar vanuit de fan. 

Gesponsorde verslagen Facebook

Conclusie

Facebook is en blijft voorlopig nog met 1,2 miljard gebruikers het grootste social platform in Nederland en de wereld. Het is daarom van belang dat wanneer er gekozen wordt om social media te verwerken in de marketingstrategie, Facebook zeker meegenomen wordt. Het grote bereik, vele manieren om te adverteren en de meetbaarheid zijn de grootste voordelen die Facebook te bieden heeft.

http://www.marketingfacts.nl/berichten/nationale-social-media-onderzoek-2014?sqr=faceb&

http://www.delinkedintraining.nl/nieuws/133/facebook-in-zakelijk-gebruik.html

http://demarketingacademie.nl/social-media-kennisbank/facebook/voordelen-van-een-facebook-bedrijfspagina/

http://www.frankwatching.com/archive/2012/11/14/adverteren-op-facebook-van-standaard-advertenties-tot-sponsored-stories/

http://www.comscoredatamine.com/2013/06/who-uses-social-networks-in-the-netherlands/?utm_source=feedburner&utm_medium=%24%7Bdatamine%7D&utm_campaign=Feed%3A+comscoredatagems+%28comScore+Data+Mine%29&utm_content=Google+Reader

 

 

2 thoughts on “Zakelijk gebruik | Facebook

  1. Pingback: Zakelijk gebruik | Twitter | De online marketing blog

  2. Pingback: Fingerspitz University | De online marketing blog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s