Zakelijk gebruik | Google+

Google+ logoGoogle+ is, net als het bekende FaceBook, een social media platform waarbij gebruikers van een Google+ account content kunnen delen en pagina’s van personen of bedrijven kunnen volgen. Google+ is een relatief nieuw platform, de start van het platform vond namelijk in 2011 pas plaats. Desalniettemin maakt dit platform een explosieve stijging door, het actieve gebruik van Google+ staat momenteel al op een maandelijks gebruik van 540 miljoen ‘Googlers’. Hiermee staat Google+ op de tweede plaats op het gebied van gebruikers naast, je raadt het al, het almachtige FaceBook.

Gebruikers

De gebruikers van Google+ bestaan onder meer uit mensen die actief zijn op YouTube en Gmail, waarbij je account automatisch geïntegreerd wordt met die van Google+. Hiernaast hebben ook smartphone gebruikers die iets downloaden van de Google Play Store automatisch een Google+ account. Deze vorm van integratie van diensten is ook gelijk een enorme sterkte die Google heeft, meerdere diensten van één aanbieder. De aanwezigheid van Google+ als social platform mag niet onderschat worden zo blijkt uit een onderzoek van SearchMetrics. Hierbij wordt verwacht dat in 2016 het aantal +1’s van Google een stuk hoger zal zijn dan de shares van FaceBook.

Timeline Google+

De timeline van Google+ heeft in principe dezelfde basis als de tijdlijn van FaceBook, zo kun je gemakkelijk een bericht of video posten, een link delen, een evenement aanmaken, iets ‘liken’ (hierbij geef je een +1 op Google) en pagina’s van bekende personen of bedrijven volgen. De timeline van Google+ heeft momenteel zo’n 320 miljoen actieve gebruikers en er worden per week zo’n 1,5 miljard foto’s naar het platform geüpload. In Nederland is het platform ook steeds populairder aan het worden, in december van 2013 werd Google+ namelijk 3,2 miljoen keer bezocht en heeft het platform zo’n 2 miljoen Nederlandse gebruikers.

Wat Google+ onderscheidt van andere sociale platforms, is de toevoeging van Circles. Hiermee kun je als gebruiker je vrienden selecteren en in groepen plaatsen. Deze groepen kunnen gemaakt worden op basis van bijvoorbeeld je beste vrienden, kennissen en familie maar kunnen ook ingedeeld worden op bepaalde interesses die je met elkaar deelt. Met deze groep mensen kun je vervolgens weer Hangout organiseren. Dit kan door middel van chatten of videochat (maximaal 10 gebruikers). Ook kun je ervoor kiezen om bepaalde posts en andere content te delen met iedereen van je Google+ netwerk of alleen met bepaalde Circles.

Circles in Google+

Zakelijke voordelen

Er zijn eigenlijk twee aspecten waarom het zakelijk gebruik van Google+ voordelig kan zijn voor een onderneming. Je bent door het aanmaken van een Google+ account namelijk beter te vinden in de zoekresultaten, en je bent in staat om de relatie met de klant nog beter te onderhouden.

  • Zoekresultaten

Een bedrijf heeft de mogelijkheid om twee verschillende Google+ pagina’s te hebben. Op de eerste pagina staan recensies van klanten en scores van het bedrijf (aangegeven door 5 sterretjes). De andere pagina heeft een meer sociale bedoeling, hierbij wordt gebruik gemaakt van de timeline en het delen van content door het bedrijf zelf.

Recensie media markt Google+ Mediamarkt Google+ pagina

 

 

 

 

 

 

 

 

Ondanks dat het nooit officieel gezegd is, is het aannemelijk dat het hebben van een Google+ pagina een boost geeft aan de vindbaarheid op Google. Dit heeft als reden dat Google kijkt in hoeverre een bedrijf bezig is met social media en mede daarmee een pagina indexeert. De zoekmachine neemt hierbij meerdere platforms in beschouwing maar het is duidelijk dat een Google+ account zwaarder weegt dan ieder ander sociale platform.

  • Interactie op Google+

Naast het beter vindbaar zijn op de zoekmachine, is het ook belangrijk om als bedrijf relevante content te posten op Google+. Door gebruik te maken van de Circle optie kun je als bedrijf groepen maken zoals klanten, werknemers en stakeholders. Door een scheiding van deze doelgroepen kun je ook bepalen welke content je gaat zenden en wat je hier mee wil bereiken. Door het bewust kiezen van je doelgroep kun je zoveel mogelijk +1’s verzamelen en zo ook weer beter vindbaar zijn in de zoekmachine.

  • Autoriteit

Ten slotte is er op Google+ nog een voordeel te behalen, namelijk het creëren van een autoriteit. Dit doe je door het koppelen van je Google+ account aan een eigen website of blog. Wanneer je een artikel schrijft en deze door de zoekmachine van Google gevonden wordt, krijg je een profielfoto te zien en een link naar het desbetreffende account. Wanneer je als auteur veel relevante informatie post en dit veel gedeeld wordt, zal je ook weer beter vindbaar zijn op Google.

Conclusie

Er valt te concluderen dat je vandaag de dag niet meer achter kan blijven met Google+ en dan vooral op zakelijk gebied. Door de verwachte stijging van het sociale platform en de SEO voordelen die het oplevert, loop je als onderneming een grote kans mis door het niet toe te passen. Want, zeg nou eerlijk, wie gebruikt er tegenwoordig geen Google?

http://www.marketingfacts.nl/berichten/socialmediagebruik-in-nederland-update-maart-2014

http://www.marketingfacts.nl/berichten/google-we-moeten-er-echt-aan-geloven

http://www.innovata.nl/google-pluspunten/

http://www.marketingfacts.nl/berichten/zet-google-in-als-online-advertentie?sqr=google+&

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s