Retail vs E-tail – Marco van den Bosch

Verdwijnt de traditionele retail? Hoe moet je internet en retail combineren? Hoe gaat dit in de praktijk?

Dit waren allemaal vragen waarop Marco van den Bosch antwoord probeerde te geven in zijn gastcollege op 27 februari op Avans Hogeschool te Breda.

The Channel Media Company

Marco heeft, naast jarenlange ervaring in de online marketing wereld, ook een eigen bedrijf genaamd The Channel Media Company. Dit bedrijf helpt haar klanten door middel van het adviseren en begeleiden op het gebied van zowel off- als online gebied, en helpt om deze twee zo goed mogelijk samen te laten werken. Het is namelijk, in de visie van dit bedrijf, belangrijk om vanuit de lokale retailer de klant on- en offline te bereiken en dus niet via een centrale website. Het voordeel hiervan is dat er een betere klantrelatie ontstaat, waarbij zowel fysiek als online contact aanwezig is. De retailer heeft totale controle over zijn/haar online activiteiten en krijgt hier ook hulp bij. Hiernaast biedt Channel Media Company ook een stukje nazorg, het beschikt over de techniek om alle multi-channel activiteiten centraal te regisseren en te meten.

Omni-channel en veranderend koopgedrag

Een interessant verhaal dat Marco vertelde was het feit dat de huidige retail niet zou gaan verdwijnen, sterker nog, het zou zo zijn dat retail het altijd wint van e-tail. Dit ligt ligt aan het feit dat de retail en e-tail dicht met elkaar verbonden zijn: de zogenaamde omni channel. Bij de omni-channel bestaat er geen on- of offline winkel, het is met elkaar geïntegreerd en alles hangt met elkaar samen. De combinatie van on- en offline contact met de klant kan zorgen voor een erg sterke strategie en uiteindelijk ook meer omzet. Een mooi voorbeeld van deze omni channel is het veranderende koopgedrag van mensen. In 2020 zal namelijk nog maar 31% van alle aankopen direct in een fysieke winkel gebeuren, maar zal maar liefst 49% van alle aankopen een aankoop zijn na het oriënteren op het internet. Dit betekent dus dat er bij 80% van alle aankopen nog gebruik zal worden gemaakt van de fysieke winkel en er bij ongeveer de helft van alle aankopen een combinatie van die twee zal zijn. De overige 20% van de aankopen zal strikt online gebeuren.

Centraal vs lokaal

Erg veel franchises gebruiken vandaag de dag één centrale website voor het gehele klantenbestand. Volgens Marco kan dit beter, namelijk door het gebruik van meerdere lokale webshops die ook gelinkt zijn aan de lokale retailer. Door middel van deze manier van werken kunnen er verschillende voordelen worden behaald, namelijk:

  • Meer winkelbezoek: het grootste gedeelte van de consumenten oriënteert zich online en doet hierna een offline aankoop
  • Toename van de omzet
  • 24/7 bereikbaar
  • Uitbreiding van productaanbod: het assortiment kan afgestemd worden op de lokale klant
  • Combinatie van lokale on- en offline marketing:de basis van succes om klanten te binden, wanneer goed op elkaar afgestemd is dit een krachtige combinatie
  • Opbouw consumentenprofielen: door het meten en analyseren van (lokaal) klantgedrag kunnen klantgroepen specifiek beschreven worden
  • Lokale winkelier blijft het centrale aanspreekpunt: ook dit versterkt de vertrouwensband die de klant met de winkelier heeft
  • Kostenbesparing op het gebied van bijvoorbeeld voorraad en levering van producten, producten worden namelijk direct naar de retailer verzonden

glocalising1

Golden Circle

Het einde van het gastcollege werd afgesloten met een filmpje van de zogenaamde Golden Circle. In dit filmpje wordt, op een zeer eenvoudige wijze, uitgelegd hoe mensen en organisaties als Apple, Martin Luther King en de Wright Brothers zo succesvol zijn geworden. De Golden Circle houdt namelijk in dat je niet moet communiceren WAT je doet maar WAAROM je dit doet. Nadat je dit hebt uitgelegd vertel je hoe je dit gaat doen en wat je gaat doen. Dit is dan ook de reden waarom een bedrijf als Apple zo succesvol is geworden. Zij communiceren namelijk op de volgende manier:

WHY – In alles wat wij doen geloven wij in anders denken, om anders zijn dan de rest

HOW – We doen dit door mooie producten neer te zetten die ook makkelijk te gebruiken zijn

WAT – Wij maken toevallig ook toevallig geweldige computers

Mensen zullen eerder geneigd zijn om een product/dienst te kopen, of een boodschap die je wilt overbrengen accepteren. Dit heeft op zijn beurt weer te maken met de samenstelling van het menselijk brein. Het ‘oudste’ deel van ons brein correspondeert namelijk met de waarom van de Golden Circle. Dit deel van ons brein is verantwoordelijk voor onze gevoelens (bijv. loyaliteit en vertrouwen), al ons menselijk gedrag en onze besluitvorming.

The-Golden-Circle

Leuke feitjes

Dagbladgeneratie (65+): deze mensen zijn erg lang op zoek naar het product en willen eerst veel informatie winnen, hierna gaan zij pas over op een aankoop.

MTV generatie (30-35): kopen een product 3x sneller dan hun ouders, nemen een innovatie 7x sneller op.

Ninentendo generatie (16-25): 80-90% van alle aankopen heeft een internetcomponent.

9% van de online kopers is prijsgericht

80% van alle e-business shops maakt verlies

http://www.slideshare.net/ConceptSales/presentatie-marco-van-den-bosch

http://www.channelmediacompany.com/website/

http://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action.html

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s