Het MOTI museum

Op donderdag 13 februari heb ik een bezoek afgelegd aan het MOTI museum in Breda. Het MOTI museum staat voor Museum of the Image, en is hét museum voor beeldcultuur.

Door de focus op beeldcultuur wil MOTI de dynamische wereld van het beeld tonen en toelichten, met o.a. film, design, fotografie, mode, beeldende kunst, archi­tectuur, wetenschap en gaming. Met dat als doel presenteert MOTI tentoonstellingen, symposia, publicaties en een eigen collectie.

In dit museum kun je dus echt alles te weten komen over de hedendaagse beeldvorming en de ontwikkelingen die zich hierin afspelen.

Het MOTI hotel

In het MOTI museum heb ik twee collecties kunnen bezoeken, de eerste was het zogenaamde MOTI hotel. Om eerlijk te zijn vond ik het moeilijk om de link te leggen tussen deze collectie en online marketing. Er werden hier namelijk allerlei verschillende soorten kunstwerken en objecten laten zien, die de ontwikkeling van de beeldcultuur sinds 1900 in kaart moesten brengen. Op artistieke wijze werden er veel verschillende objecten getoond die te maken hadden met kunst, design, architectuur, gaming of mode. Al deze objecten moesten een belangrijk knelpunt uit de beeldcultuur voorstellen.

Hieronder een tweetal foto’s van de tentoonstelling:

2014-02-13 12.39.34  2014-02-13 12.38.29

Waanzien

De tweede tentoonstelling, genaamd waanzien, vond ik persoonlijk een stuk interessanter en ik kon hier ook meer de link leggen naar online marketing. Er werd hier laten zien dat beelden erg manipulatief gebruikt kunnen worden en dat mensen constant worden beïnvloedt door beelden van bijvoorbeeld spindoctors en marketeers. De gehele tentoonstelling ging om het feit dat er veel meer achter de beelden die we dagelijks zien zit, en dat we er onbewust door worden beïnvloed.

Een van de leukste onderdelen van deze tentoonstelling vond ik de visuele intelligentie test. Hierbij kreeg je 25 beelden te zien met de daarbij behorende vragen. Met elk antwoord kon je een bepaald aantal punten halen en uiteindelijk werd het duidelijk of je laagzien, kijkbegaafd of hoogziend bleek te zijn.

  1. Hoogziend houdt in dat je veel preciezer kijkt dan anderen. Je doorziet de hedendaagse beeldcultuur in een flits: je probeert beelden te doorgronden en laat je er niet alleen onbewust in meeslepen.
  2. Kijkbegaafd houdt in dat je kijkvaardigheid prima is ontwikkeld. Je hebt een scherpe blok en laat je niet misleiden.
  3. Laagziend houdt in dat je een klein beetje ‘kijkdom’ bent. Je kijkt heus wel, maar ziet lang niet alles. Dit kun je trainen. Wanneer je dit wilt verbeteren, moet je verder kijken dan je neus lang is.

Helaas was ik gezakt voor de test, en laat ik me dus ook snel beïnvloeden door misleidende beelden. Uitkomst: laagziend.

Een ander ander interessant onderdeel was de zogenaamde Súper super. Hier werd laten zien dat de consument op allerlei manieren misleid wordt door het aanpassen van de verpakkingen van producten. De zonnebloemen gepaard met de mooie horizon op Lays verpakkingen zorgen zo voor een vrolijk gevoel en het witte tandje dat op de kauwgomverpakking staat laat mensen denken dat ze hier ook daadwerkelijk wittere tanden van krijgen.

2014-02-13 13.05.542014-02-13 13.06.03

Al met al was het een gezellige dag en heb ik veel geleerd van de hedendaagse communicatie en de beïnvloeding die beelden kunnen hebben op mensen. Ook in de online wereld gebeurt dit natuurlijk veel en wordt deze kennis toegepast om mensen over te halen een aankoop te doen op de betreffende website.

http://www.motimuseum.nl/nl/home/3

http://www.motimuseum.nl/nl/tentoonstellingen/nu/waanzien/2184

http://www.motimuseum.nl/nl/tentoonstellingen/nu/moti-hotel/2165

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s