Zakelijk gebruik | Snapchat

logo SnapchatSnapchat is gelanceerd in september van 2011 en is een van de opkomende social media platforms in Nederland. Dat het geen kleine jongen is wordt maar weer bevestigd door het afgeslagen bod in november van 2013, Google bood maar liefst 4 miljard dollar voor de app. De app met het witte spookje als logo kan worden gebruikt op de smartphone en tablet en is vooral bekend onder jongeren. Het concept is simpel en eigenlijk niet heel innoverend: het sturen van zelfgemaakte foto’s en video’s, met één slimme toevoeging…

Het concept

Het principe van Snapchat is simpel: je maakt een foto of video op je smartphone, verstuurd deze naar iemand uit je vriendenlijst en hij of zij krijgt deze foto of video te zien. Er is alleen één ding dat Snapchat onderscheidt van de rest, en dat is het tijdslimiet  van de verzonden foto’s. Je kunt namelijk zelf bepalen hoeveel seconden de ontvanger de foto of video te zien krijgt. Na dit tijdslimiet is de foto voor goed verdwenen. En voor degenen die denken het systeem te slim af te zijn: Snapchat geeft een melding aan de zender wanneer er een screenshot wordt gemaakt van de ontvangen foto / video.

Interface SnapchatOntwikkeling in Nederland

De grootste groep gebruikers van Snapchat is gelijk aan die van vele sociale platforms, namelijk jongeren (15-19 jaar). Deze groep vindt het steeds belangrijk dat informatie snel en gemakkelijk kan worden opgenomen. Hiernaast worden bewegende beelden steeds belangrijker op social media gebied (zie Vine). In Nederland is Snapchat een snel groeiend platform met momenteel 700.000 gebruikers, hiervan zijn 400.000 gebruikers jongeren (57%). Van deze jongeren gebruikt weer 184.000 de app op een dagelijkse basis.

Zakelijk gebruik

Een standaard model om te adverteren heeft Snapchat raar genoeg nog niet. Desondanks zijn er al wel dingen uitgeprobeerd. Zo kregen Snapchat gebruikers een advertentie te zien wanneer zij 20 tot 30 ‘Snaps’ bekeken hadden en werden er advertentie Snaps verstuurd via het ‘Teamsnapchat’ account. Dit account is automatisch gekoppeld aan alle gebruikers van Snapchat. Hoewel er nog niet gekozen is voor een vaste strategie om advertenties te plaatsen, zijn er al wel mogelijkheden voor bedrijven om actief te zijn op het platform. Hieronder een vijftal voorbeelden uit de praktijk over hoe Snapchat zakelijk gebruikt kan worden:

1. Coupons verzenden

Het verzenden van coupons naar volgers is als eerste gebruikt door de New Yorkse ijsco-keten 16 Handles in februari van 2013. Wanneer klanten van deze keten een foto stuurde naar het account van het desbetreffende bedrijf, kregen zij een kortingscoupon. Deze kortingscoupon kon oplopen van 16% t/m 100%. Ook Co-Operative, een bedrijf dat laptops verkoopt, paste Snapchat toe in haar marketing. Zo hadden fans op Snapchat 10 seconden de tijd om de verzonden kortingscode op te schrijven en kregen met deze code een korting van €30 op de volgende aankoop. Nadelen hiervan zijn wel dat, in het geval van 16 Handles, je moet reageren op iedere gebruiker wat veel tijd kost. Hiernaast zijn de coupons maar voor 10 seconden zichtbaar en kan de consument deze niet meer terug bekijken.

Co-Operative advertentie Snapchat2. Exclusieve deals aanbieden

Een andere manier om Snapchat te gebruiken voor marketing doeleinden is het aanbieden van exclusieve aanbiedingen of content voor aanhangers van een merk of bedrijf. Zo introduceerdeTaco Bell haar nieuwe burrito via Snapchat. Volgers op Twitter zagen de dag ervoor een bericht van de fastfoodketen met daarin de boodschap om Taco Bell toe te voegen op Snapchat voor ‘een geheime mededeling’. Fans kregen hierna de exclusieve sneak peak te zien via een foto van de burrito. Bij boodschappen als deze moet wel worden opgelet dat het niet te veel op de sales gericht is (KOOP NU!), dit is namelijk verboden op Snapchat.Tacobell op Snapchat3. Nieuwe ‘vrienden’ creëren

Snapchat is zoals bovengenoemde voorbeelden niet alleen in te zetten als verkoopmiddel, maar ook om een relatie met de klant te behouden op langere termijn. Zo vroeg Chat Sports aan zijn gebruikers om minimaal 5 vrienden van hun de pagina te laten volgen. In ruil hiervoor kregen zij een kans om tickets te winnen naar een honkbal wedstrijd. Binnen 48 uur had de nieuwssite 150 nieuwe gebruikers en een paar tickets minder.

4. Risico’s nemen

Omdat het delen van video’s en foto’s niet langer duurt dan 10 seconden, kan er meer risico genomen worden met het versturen van content. Snapchat staat ook wel bekend om het ‘sexting’, het sturen van seks-gerelateerde foto’s of video’s. Hoewel het niet helemaal de bedoeling is om van Snapchat een soort erotische app te maken, kunnen sommige bedrijven hier wel hun voordeel uit halen (denk aan bijvoorbeeld merken van lingerie, of Durex).

5. (Nog) kortere variatie van nieuws

Dankzij de combinatie van jongeren die hun aandacht er niet heel lang bij kunnen houden en kortdurende filmpjes, wordt er ook gebruik gemaakt om nieuws te verspreiden via Snapchat. Zo verstuurdt Nowthisnews kortefilmpjes naar haar volgers over het laatste actuele nieuws en gebruikte ook MTV UK het platform om haar toen nieuwe show Geordie Shore te promoten.

Conclusie

Snapchat is in 2014 een veelgebruikt social media platform onder jongeren tussen de 15 en 19 jaar. Ook in Nederland telt Snapchat zo’n 700.000 gebruikers waarvan 57% onder de categorie jongeren valt. Om Snapchat zakelijk te gebruiken moet dan ook goed gekeken worden naar de huidige doelgroep van een bedrijf, vallen hier namelijk geen jongeren onder dan houdt het snel op. Heb je wel een doelgroep waar veel jongeren in zitten en besta je ook al op de grotere platforms (Facebook, Twitter, etc.)? Pas dan kun je ervoor kiezen om ook Snapchat als extra tool in te zetten.

 

https://econsultancy.com/blog/63322-seven-brands-that-have-jumped-on-the-snapchat-bandwagon

http://www.mycleveragency.com/2013/10/brands-using-snapchat/

http://www.marketingfacts.nl/berichten/jongeren-kiezen-voor-instagram-en-snapchat

http://www.marketingfacts.nl/berichten/het-socialmediagebruik-van-jongeren-snapchat-is-hot-twitter-not

http://www.koozai.com/blog/social-media/snapchat-for-business/

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s